Dette gjør frukt med
kroppen din

Det er ingen hemmelighet at frukt er sunt.
Dette har man visst helt siden de gamle sjøfarerne oppdaget at frukt hjalp mot skjørbuk, og sannsynligvis ennå lenger tilbake i tid.

 

Men etter hvert som vi lærer stadig mer om de forskjellige næringsstoffenes innvirkning på kroppen, blir det stadig tydeligere hvor sunt det er å spise fersk frukt.

Her er noen av de mest dagligdagse fruktene her til lands, og litt informasjon om hva de inneholder.
   

Eple

“An apple a day keeps the doctor away”, heter det på engelsk. Og selv om man nok ikke blir helt vaksinert mot legebesøk ved å spise epler, er frukten smekkfull av sunne stoffer. Epler er riktignok ikke den frukten som inneholder mest C-vitamin, men til gjengjeld finner du nyttige antioksidanter i skallet, spesielt på røde epler, som motvirker skader på celler og vev. Epler inneholder også fiber som hjelper til å regulere kroppsvekt, samt kolestrolnivået i kroppen.
 

Banan

Denne gule favoritten inneholder svært mye av vitaminet B6, som er viktig for kroppen vår. I tillegg inneholder banan vitamin C, mangan (et viktig sporstoff for levende organismer), og ikke minst kalium. Sistnevnte er svært viktig for å holde blodtrykket nede. Undersøkelser tyder også på at banan kan stimulere hjernens produksjon av dopamin hos personer med for lav produksjon. Dette har fått enkelte forskere til å anbefale banan mot mørketidsdepresjon.

Pære

I likhet med banan inneholder også pærer kalium. I tillegg er frukten rik på vitamin C og kostfiber, samt at den inneholder noe kalsium. Pære er også en av de mest “allergivennlige”, det vil si at svært få reagerer på pære. Derfor er det også en populær frukt å gi til småbarn, for eksempel i form av mos.
 

Druer

Druene har gitt navnet til druesukker – eller glukose – som er byggesteinen i både vårt egen blodsukker, i det hvite bordsukkeret, stivelse og kostfiber. Drueskallet inneholder viktige antioksidanter, særlig mye finner vi i røde og blå druer. Resveratrol er spesielt interessant, men vi finner også andre polyfenoler.
Druer inneholder blant annet diverse typer B-vitaminer, og er rik på vitamin-C.  Det vitaminet som skiller seg ut er derimot K-vitamin, som det gjerne er høye konsentrasjoner av i druer. Druer inneholder også kalsium, kalium, jern og fosfor, i tillegg til andre nyttige stoffer.
Dette er en pekepinn på noen av de nyttige stoffene som finnes i forskjellige typer frukt. Du bør derimot ikke velge deg ut én type frukt, og tro at dersom du spiser den får du i deg det du trenger av næringsstoffer og vitaminer. Du bør sørge for å ha et variert inntak av frukt. Det finnes tross alt nærmere 20.000 forskjellige varianter bare av antioksidanter!

 

Les mer om næringsinnhold i de ulike frukt
og grønnsakene på bama.no